Hanukapüha tähistatakse Templi taaspühitsemise ja menorah taassüütamise mälestuseks Makkabite ehk Hasmoniidide ülestõusu ajal. See leidis aset juutide ajaloo hellenistlikul perioodil, kui piirkonnas mõnda aega pärast Aleksander Suure surma valitses Antiochus IV. Uus valitseja rõhus juute tugevasti, keelas juutidel religiooni harrastamise, rüvetas Templi, ohverdades altaril sigu ning tappis juute. Selle tulemusena tõusis kaks gruppi inimesi oma maa, kaasmaalaste ja religiooni kaitsele, need olid Makkabid ja Hassiidid (jumalakartlikud). Korraldati ülestõus, sel oli edu ning rahvas tähistas võitu kaheksa päeva. Hanukapühadega meenutatakse seda sündmust.
Talmudisse kirjapandud loo järgi on veel üks põhjus kaheksa päeva jooksul rõõmustamiseks. Lugu räägib, et Templi taaspühitsemise ajaks oli järgi jäänud väga vähe õli, mis ei olnud kreeklaste poolt rüvetatud. Õli oli vajalik Templi menorah jaoks, mis pidi pidevalt põlema nii ööl kui päeval, kuid õli oli järel vaid ühe päeva jaoks. Imekombel põles menorah kaheksa päeva - nii kaua, kui läks aega värske õli valmistamiseks menorah jaoks.
Hanukapüha tähistatakse küünalde süütamisega menorah´l. Esimesel õhtul süüdatakse esimene küünal ning igal järgneval õhtul, kokku kaheksal päeval, lisatakse sellele üks. Erinevalt traditsioonilistest menorah´dest, millel on seitse haru, on Hanuka menorah üheksaharuline: üks iga päeva jaoks pluss "abiline", millelt saadakse tuld teiste küünalde süütamiseks. Lisaks küünalde süütamisele on nende pühade ajal oluliseks traditsioonilised toidud nagu latkes (kartulikoogid) ja sufganiyot (moosiga täidetud pont ikud). Üldiselt peaks toit olema rasvane ja õline, Templi õli mälestuseks.
Copyright 2007 Word of Life Israel.